Sør-Varanger kommune har etablert flere faste arenaer for tverrfaglig samarbeid og koordinering av tjenester for barn og unge. Disse arenaene skal sikre tidlig innsats, helhetlig oppfølging og god informasjonsflyt mellom fagpersoner, tjenester og foresatte.
Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Tjenestene blir også bedre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.
Samhandlingsarenaer
Rektornettverk :
Rektornettverket samler skoleledere fra grunnskolene i kommunen til jevnlige møter. Her drøftes felles utfordringer, utviklingsarbeid, implementering av nasjonale føringer og lokale strategier – inkludert BTI-modellen og samhandlingsrutiner. Rektornettverket fungerer som en strategisk arena som støtter opp under tverrfaglig arbeid på individnivå. Det gir skoleledere innsikt i hvordan tverrfaglige samarbeidsmøter og ressursteam kan brukes effektivt, og hvordan skolen kan bidra til helhetlig oppfølging av elever.
Barnehagenettverk:
Barnehagenettverket samler styrere og ledere fra kommunale og private barnehager. Møtene brukes til å drøfte faglige tema, dele erfaringer og utvikle felles rutiner og praksis – blant annet knyttet til BTI, tidlig innsats og samarbeid med helsestasjon og PPT. Barnehagenettverket styrker barnehageansattes kompetanse i å identifisere bekymringer og delta i tverrfaglige møter. Nettverket gir også ledere verktøy for å støtte ansatte i å bruke BTI-verktøy og samarbeide med helsetjenester og PPT.
Tverrfaglige samarbeidsmøter:
Gjennomføres ved behov for koordinert innsats rundt enkeltbarn eller grupper. Her møtes relevante fagpersoner fra skole, barnehage, helsestasjon, PPT, barnevern og andre tjenester for å drøfte bekymringer og planlegge tiltak. Barnets og foresattes perspektiv skal alltid være med i vurderingene.
Individuell plan og ansvarsgruppemøter:
For barn og unge med sammensatte behov brukes individuell plan og faste ansvarsgruppemøter som arena for koordinering mellom tjenester og med foresatte. Dette er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven, og planen skal ta utgangspunkt i barnets og familiens egne mål. Ansvarsgruppene sikrer kontinuitet og struktur i oppfølgingen.
Politiråd og SLT-modell:
Kommunen samarbeider med politiet gjennom SLT-modellen (Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak). SLT-koordinatoren fungerer som bindeledd mellom kommune, politi og andre aktører, og bidrar til å samordne innsats for å forebygge utenforskap, rus og kriminalitet blant barn og unge.
Samarbeid med frivillige og næringsliv:
Sør-Varanger kommune samarbeider med frivillige organisasjoner, idrettslag, kulturaktører og lokalt næringsliv for å skape inkluderende møteplasser og fritidstilbud. Dette styrker barn og unges muligheter for deltakelse, mestring og sosial tilhørighet.
Overgangsarbeid:
Ved overganger mellom barnehage og skole, eller mellom grunnskole og videregående, arrangeres det møter for å sikre god informasjonsflyt og tilrettelegging.
Sør-Varanger kommune har utviklet tre sentrale rutinedokumenter som sikrer kvalitet og sammenheng i oppvekstløpet for barn og unge:
Beskriver kommunens rutiner for overgang mellom barnehage, skole og videregående opplæring. Inneholder årshjul, samtykkeskjema, overføringsrutiner og samarbeid mellom enheter.
Målet er å sikre trygge og forutsigbare overganger for alle barn og elever.
Veileder for arbeid med skolefravær. Dokumentet gir konkrete tiltak og rutiner for å forebygge og følge opp fravær, og understreker betydningen av tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid.
Handlingsplan for å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Inneholder rutiner for skolens aktivitetsplikt, dokumentasjon, elevmedvirkning og håndtering av krenkelser.
Disse dokumentene er en del av kommunens samhandlingsmodell og skal følges av alle relevante aktører i oppvekstsektoren.
Rutiner og verktøy
Rutiner og verktøy for samhandling, identifikasjon og oppfølging av barn og unge, samt prosedyrer som gjelder for de enkelte tjenestene.
Barnehage
Barnehagene har ansvar for å fange opp tidlige tegn på mistrivsel, utviklingsutfordringer eller bekymring for barnets omsorgssituasjon. Rutiner for dette inkluderer:
- Observasjon og dokumentasjon av barnets utvikling og trivsel
- Foreldresamtaler som arena for dialog og felles forståelse
- Bekymringsnotat ved behov for videre vurdering
- Samhandlingsplan ved behov for tverrfaglig innsats
Barnehagepersonalet observerer aktivt og involverer foresatte tidlig. Ved behov for støtte fra andre tjenester, skal det innhentes informert samtykke og gjennomføres tverrfaglige møter.
Skole
Alle skoler i Sør-Varanger har etablert ressursteam, som er skolens viktigste arena for tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats. Teamet består av skolens ledelse, pedagogisk personale og PPT.
- Tverrfaglig team som møtes jevnlig for å drøfte bekymringer og planlegge tiltak.
- Består av skolens ledelse, pedagogisk personale og PPT.
- En viktig arena for tidlig innsats og koordinering.
Skolen og Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) samarbeider tett for å sikre tidlig innsats og helhetlig oppfølging av elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Samarbeidet følger en strukturert handlingssirkel som starter med at læreren uttrykker bekymring. I samarbeid med skolens ressursteam gjennomføres observasjoner og tiltak, og PPT involveres ved behov – alltid med informert samtykke fra foresatte.
Handlingssirkelen i skolen starter med at en lærer uttrykker bekymring. Deretter følger:
- En tydelig prosess for hvordan skolen jobber med bekymringer, tiltak og henvisning til PPT.
- Inkluderer ressursteam, observasjon, tiltak, pedagogisk rapport og sakkyndig vurdering.
- Sikrer systematisk og faglig forsvarlig oppfølging.
Les mer om handlingssirkelen og samhandlingen mellom skole og PPT i rutinebeskrivelsen – ITO rutiner og maler
Helse
Helsestasjon og skolehelsetjenesten har en sentral rolle i forebyggende arbeid og tidlig identifikasjon av behov. Rutiner inkluderer:
- Systematiske helseundersøkelser og samtaler
- Kartlegging av trivsel og psykisk helse
- Foreldrestøttende samtaler og veiledning
- Tverrfaglig samarbeid ved behov
Ved bekymring dokumenteres og deles informasjon med relevante samarbeidspartnere, alltid med samtykke. Tjenesten skal følge opp barn og unge i tråd med pasient- og brukerrettighetsloven, og sikre medvirkning og informasjonstilgang.