Tilbake

Brukermedvirkning

I Sør-Varanger kommune er det viktig at barn, unge og deres foresatte får mulighet til å medvirke i utformingen av tjenester som angår dem. Vi mener at tjenestene blir bedre når de som bruker dem, blir hørt og involvert.

I arbeidet med samhandlingsmodellen og BTI (Bedre Tverrfaglig Innsats) er brukermedvirkning særlig viktig. BTI bygger på prinsippet om tidlig innsats og helhetlig oppfølging, og forutsetter at barn, unge og foresatte er med i vurderinger og beslutninger som angår dem. Når brukere får delta aktivt, blir tiltakene mer målrettede og samarbeidet mellom tjenester mer effektivt. Medvirkning bidrar til å skape trygghet, forutsigbarhet og bedre samhandling – både mellom fagpersoner og mellom kommune og innbyggere.

Brukermedvirkning skjer både individuelt – i møte med den enkelte – og på tjenestenivå, der erfaringer og innspill bidrar til å utvikle og forbedre tilbudene våre. Vi jobber aktivt for å styrke barns og unges stemme, og for å skape trygge arenaer for dialog og deltakelse.

Medvirkning i barnehage

I Sør-Varanger kommune skal barnehagen være en arena der barn og foresatte har reell mulighet til å medvirke i utformingen av det daglige tilbudet. Medvirkning handler om å bli hørt, sett og tatt på alvor – både som enkeltperson og som del av en gruppe. Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1.

Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet. I forskriften er dette utdypet: Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov.

Foresatte har rett til medvirkning og skal involveres både individuelt og kollektivt. Samarbeidet skjer gjennom foreldresamtaler, foreldremøter, foreldreråd og samarbeidsutvalg. Barnehagen skal legge til rette for god dialog og felles forståelse, der barnets beste alltid er det overordnede målet. Dette samarbeidet bygger på gjensidig respekt og felles ansvar for barnets trivsel, utvikling og læring.

Brukermedvirkning på tjenestenivå i barnehagen handler derfor om å skape strukturer og kultur for deltakelse, der både barn og foresatte får bidra med sine erfaringer, perspektiver og behov – og der disse innspillene faktisk påvirker hvordan barnehagen utvikler seg.

Medvirkning i skole

Skolen skal ivareta elevenes rett til medvirkning ved å legge til rette for at de får uttrykke sine synspunkter og delta i beslutninger som angår deres skolehverdag. Dette gjelder både undervisning, trivsel og skolemiljø. Elevens stemme skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet, og skolen skal være bevisst på ulike uttrykksformer og behov.
Skolen skal også ivareta foresattes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med hjemmet. Samarbeidet mellom skole og hjem skal alltid ha elevens beste som mål. Foreldre og skolens personale har et felles ansvar for elevens trivsel, utvikling og læring.
Medvirkning skjer både på individnivå, gjennom utviklingssamtaler og dialog mellom hjem og skole, og på gruppenivå, gjennom elevråd, skolemiljøutvalg, FAU og samarbeidsutvalg. Skolen benytter også brukerundersøkelser og Ungdata som verktøy for å fange opp elevenes erfaringer og behov, og resultatene brukes aktivt i utviklingen av skolens tilbud. Les mer om elevmedvirkning her.

Elevråd – Elevrådet er elevenes egen stemme i skolehverdagen. Rådet består av valgte representanter fra hver klasse, og skal fremme elevenes interesser og bidra til et godt skolemiljø. Elevrådet kan ta opp saker som angår undervisning, trivsel, aktiviteter og regler. Dette er regulert i Opplæringsloven § 11-2. Les mer om elevråd her.

Foreldremøter – Foreldremøter er samlinger der skolen informerer foreldre om viktige saker som angår elevenes skolehverdag, læringsmiljø og kommende aktiviteter. Det er også en arena for å styrke samarbeidet mellom hjem og skole. Dette er regulert i Opplæringsforskriften § 20-1.

Brukerundersøkelser – Brukerundersøkelser er spørreundersøkelser som gjennomføres for å samle tilbakemeldinger fra elever, foreldre og ansatte om ulike aspekter ved skolen. Resultatene brukes til å forbedre skolemiljøet og undervisningen. Dette er regulert i Opplæringsforskriften § 2-3.

Ungdataundersøkelsen – Ungdataundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som kartlegger ungdoms livssituasjon, helse og trivsel. Dataene gir verdifull innsikt som kan brukes til å utvikle tiltak og tjenester for ungdom. Dette er regulert i Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-3.

Skolemiljøutvalg – Skolemiljøutvalget skal sikre at elevenes rett til et godt psykososialt miljø blir ivaretatt. Utvalget består av representanter for elever, foreldre, ansatte og skoleledelse. Elevene og foreldrene skal være i flertall. Utvalget skal følge opp saker som gjelder trivsel, mobbing og tiltak for et bedre skolemiljø. Dette er regulert i Opplæringsloven § 11-1a.

Foreldreråd (FAU) – Foreldrerådet består av alle foreldre ved skolen og velger et arbeidsutvalg (FAU) som representerer dem. FAU skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole. Dette er regulert i Opplæringsloven §§ 11-1 og 11-4.

Medvirkning i PPT

På systemnivå skal PPT samarbeide med skoler og barnehager for å utvikle inkluderende og tilpassede tjenester. Dette innebærer å bruke erfaringskunnskap fra barn, foresatte og ansatte til å forbedre praksis og rutiner. Brukermedvirkning på tjenestenivå kan skje gjennom:

  • Dialogmøter med skoler og barnehager
  • Brukerundersøkelser
  • Samarbeid med foreldreråd og elevråd
  • Deltakelse i utviklingsprosjekter og evalueringer

Medvirkning i PPT handler også om å bruke erfaringskunnskap fra barn og foresatte til å forbedre tjenestene. Gjennom dialog og samarbeid skal PPT bidra til at barn og unge får den støtten de trenger, og at tiltakene som settes inn er relevante og treffsikre.

Medvirkning på helsestasjonen og skolehelsetjenesten

På tjenestenivå innebærer brukermedvirkning at helsestasjon og skolehelsetjenesten aktivt innhenter og bruker erfaringskunnskap fra barn, ungdom og foresatte for å utvikle og forbedre tjenestene. Dette kan skje gjennom brukerundersøkelser, dialogmøter, samarbeid med interesseorganisasjoner eller ved å inkludere representanter for brukerne i planlegging og evaluering av tjenestetilbudet. Målet er å sikre at tjenestene oppleves som relevante, tilgjengelige og tilpasset brukernes behov. Tjenestene skal også være kultur- og alderssensitivt utformet, og bidra til å styrke barn og unges rett til medvirkning i tråd med nasjonale føringer. Les mer om brukermedvirkning på helsestasjon og i skolehelsetjenesten her.