Hvordan barn kommuniserer at de har det vanskelig vil variere fra barn til barn. En liste over signal vil derfor aldri kunne være fullstendig og signalene må sees i forhold til barnets alder og situasjon.
Samhandling på individnivå handler om hvordan ansatte i ulike tjenester samarbeider rundt enkeltbarn og unge for å sikre tidlig innsats, helhetlig oppfølging og god koordinering. I Sør-Varanger kommune er det etablert flere faste samhandlingsarenaer som skal sikre at barn og unge får den støtten de trenger – på rett nivå og til rett tid.
Samhandlingsarenaer
Tverrfaglige samarbeidsmøter
- Møter mellom ansatte fra ulike tjenester (f.eks. skole, barnehage, helsesykepleier, PPT, barnevern) når det er behov for koordinert innsats rundt et barn eller ungdom.
- Gjennomføres med samtykke fra foresatte.
- Barnets stemme skal være med i vurderingene.
- Møtene følger en struktur med tydelig rollefordeling og målsetting.
Ressursteam (skole)
- Skolens interne arena for tidlig innsats og tverrfaglig drøfting.
- Består av skolens ledelse, pedagogisk personale og PPT.
- Brukes ved bekymring for elevens faglige, sosiale eller psykiske utvikling.
- Kan initiere tiltak, observasjon og henvisning til PPT
Samarbeidsmøter i egen tjeneste
Samarbeidsmøter involverer ulike fagpersoner som jobber med- og rundt barn, som lærere, spesialpedagoger og rådgivere. Disse møtene fokuserer på å koordinere innsatsen og sikre at barnet får den støtten de trenger. Dette er i tråd med Opplæringsloven § 15-8.
Overgangsmøter
Overgangsmøter arrangeres når en elev skal bytte skole eller gå fra ett trinn til et annet. Dette er møter mellom fagpersoner der målet er å sikre en smidig overgang ved å dele relevant informasjon og planlegge nødvendige tiltak. Dette er i tråd med Opplæringsloven § 8-2 og inngår i kommunens rutiner for helhetlig opplæringsløp
- Barnehage og barneskole
- Barneskole og ungdomsskole
- Ungdomsskole og videregående skole
Ansvarsgruppemøter
- Brukes når barn og unge har sammensatte behov og mottar tjenester fra flere instanser.
- Deltakere inkluderer foresatte, relevante fagpersoner og eventuelt barnet selv.
- Møtene sikrer kontinuitet og koordinering av tiltak.
- Kan være knyttet til individuell plan.
Individuell plan (IP)
- Ikke en arena i seg selv, men en struktur som utløser samhandling.
- Ved behov for langvarige og koordinerte tjenester skal det utarbeides IP.
- Planen utformes i samarbeid med barnet/ungdommen og foresatte.
- Tjenestene møtes jevnlig for å følge opp planen.
Samarbeid med helsetjenester
- Helsestasjon og skolehelsetjenesten deltar i tverrfaglige møter og oppfølging.
- Samarbeider med barnehage, skole og andre tjenester ved bekymring.
- Bruker BTI-verktøy som bekymringsnotat og deltar i ansvarsgrupper.
Verktøy
BTI- handlingsveileder
BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. BTI-modellen beskriver arbeidsprosesser og samhandling mellom tjenestene, og viser veien fra bekymring til handling
Felles verktøy i Sør-Varanger kommunes BTI-modell inkluderer:
Bekymringsnotat:
- Et strukturert verktøy for å dokumentere bekymring for et barn eller ungdom.
- Brukes av ansatte i barnehage, skole, helsetjenester og andre instanser.
- Inneholder observasjoner, vurderinger og forslag til videre oppfølging.
- Danner grunnlag for videre dialog med foresatte og eventuelt tverrfaglig samarbeid.
- Skal alltid brukes med informert samtykke.
IOP- rutiner:
- Utarbeides av skolen etter vedtak om ITO.
- Beskriver mål, innhold og organisering av opplæringen.
- Evalueres jevnlig i samarbeid med foresatte og PPT.
Tverrfaglige møter referat:
- Strukturerte møter med tydelig rollefordeling og målsetting.
- Ved gjennomføring av tverrfaglige samarbeidsmøter skal det føres referat med tydelig ansvar, tiltak og oppfølgingspunkter.
- Referatet sikrer kontinuitet og felles forståelse mellom involverte tjenester.
- Brukes også som dokumentasjon i videre arbeid.
Handlingssirkelen:
- En tydelig prosess for hvordan skolen jobber med bekymringer, tiltak og henvisning til PPT. Inkluderer ressursteam, observasjon, tiltak, pedagogisk rapport og sakkyndig vurdering.
Alle tjenester har prosedyrer for hvordan disse verktøyene skal brukes, og opplæring i BTI-modellen er en del av kommunens kompetanseutvikling. Gå til kommunens BTI veileder her
Overføringsrutiner ved overganger:
- Rutiner og skjemaer for overgang mellom barnehage og skole, og mellom grunnskole og videregående.
- Sikrer god informasjonsflyt og tilrettelegging.
- Inngår i dokumentet Helhetlig opplæringsløp – Sør-Varanger kommune.