Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.
Brukermedvirkning – enkelt forklart: Når brukeren trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen få, men viktige element å huske på, slik at hjelper og bruker kan komme frem til den beste løsningen. Det kan være:
- å bli tatt på alvor
- å bli behandlet med respekt
- å føle tillit og trygghet
- å få hjelp når behovet er tilstede
Rett til medvirkning
I Sør-Varanger kommune skal innbyggere, barn og unge være aktive deltakere i utformingen av tjenester som angår dem. Medvirkning betyr at den enkelte ikke bare mottar hjelp, men er med på å forme innholdet og retningen i tjenestetilbudet. Dette styrker opplevelsen av mestring, eierskap og kontroll over egen livssituasjon.
Medvirkning er ikke bare et prinsipp – det er en rettighet. Kommunens tjenester skal legge til rette for at brukere får medvirke i valg, utforming og gjennomføring av tiltak. Dette gjelder både i helsetjenester, opplæring, oppvekst og omsorg. Tjenestene skal ta utgangspunkt i den enkeltes behov og mål, og sørge for at informasjon gis på en måte som gjør det mulig å ta informerte valg.
Barn og unges rett til å bli hørt
Barn og unge har en særskilt rett til medvirkning i saker som angår dem. Dette er forankret i nasjonale og internasjonale føringer, og skal være en integrert del av kommunens arbeid. Barnets stemme skal være synlig i vurderinger, beslutninger og tiltak – både i skole, barnehage, helsetjenester og i tverrfaglig samarbeid.
Barnets egen opplevelse skal tillegges stor betydning, særlig i situasjoner der trygghet og trivsel står på spill. Tjenestene har ansvar for å tilrettelegge for medvirkning ut fra barnets alder og modenhet, og bruke metoder som gjør det mulig for barn å uttrykke seg på egne premisser.
Lovfestede rettigheter til medvirkning
- Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 slår fast at alle som mottar helse- og omsorgstjenester har rett til å medvirke i gjennomføring og valg av tilgjengelige og forsvarlige metoder. Dette gjelder også barn, og medvirkningen skal tilpasses den enkeltes forutsetninger og behov.
- Rett til individuell plan gjelder personer med behov for langvarige og koordinerte tjenester. Planen skal utformes i samarbeid med brukeren, og ta utgangspunkt i deres egne mål og ressurser. Kommunen har plikt til å igangsette arbeidet med individuell plan, uavhengig av om andre tjenester er involvert.
- Barnekonvensjonen artikkel 12 gir barn rett til å uttrykke sine meninger i alle forhold som angår dem, og krever at disse meningene tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet. Konvensjonen er inkorporert i norsk lov og har forrang ved motstrid med annen lovgivning.
- Opplæringsloven §12 understreker elevenes rett til medvirkning i skolemiljøet og opplæringen. Barnets egen opplevelse av skolemiljøet skal veie tungt, og skolene har plikt til å iverksette tiltak dersom en elev ikke opplever miljøet som trygt og inkluderende.
Medvirkning i praksis – BTI-modellen som ramme
I BTI-modellen skal medvirkning være en rød tråd gjennom alle nivåer:
- Nivå 0 – Universelle tjenester: Barn og foresatte involveres i utvikling av inkluderende miljøer og forebyggende tiltak i skole og barnehage.
- Nivå 1 – Tidlig innsats: Ved bekymring skal barn og foresatte få delta i vurdering og utforming av tiltak, og få tilpasset informasjon om prosessen.
- Nivå 2 – Tverrfaglig samarbeid: Barnets stemme skal være en del av beslutningsgrunnlaget, og foresatte skal oppleve å bli hørt og respektert i samarbeidsmøter.
- Nivå 3 – Koordinerte tjenester og individuell plan: Medvirkning skal være systematisk og målrettet, og barn og foresatte skal ha innflytelse på mål, tiltak og evaluering.
Medvirkning på individnivå
Brukermedvirkning i skolen
Elevsamtaler er individuelle møter mellom lærere og elever for å diskutere elevens trivsel, faglige prestasjoner og eventuelle utfordringer. Disse samtalene gir elevene en mulighet til å uttrykke sine tanker og følelser. Dette er regulert i Opplæringsforskriften § 3-11.
Utviklingssamtaler er regelmessige møter mellom lærere og elever, ofte med foreldre til stede, for å diskutere elevens faglige og sosiale utvikling. Målet er å sette mål og lage planer for videre læring og trivsel. Dette er regulert i Opplæringsforskriften § 3-7.
Brukermedvirkning i PPT
Brukermedvirkning i PPT innebærer at skoler, barnehager, barn og foresatte inngår i et likestilt samarbeid i arbeidet på individ og systemnivå. En forutsetning for god medvirkning er involvering.
Når et barn eller en elev henvises til PPT, har både barnet og foresatte rett til å medvirke i hele prosessen. Dette inkluderer:
- Samtaler og innhenting av informasjon
- Kartlegging og vurdering av behov
- Utforming og evaluering av tiltak
PPT har plikt til å involvere brukerne på en måte som er tilpasset den enkeltes forutsetninger. Barnets stemme skal være tydelig i vurderinger og beslutninger, og foresatte skal oppleve at deres erfaringer og perspektiver blir tatt på alvor.
Brukermedvirkning på helsestasjon og i skolehelsetjenesten
På individnivå har barn, ungdom og foresatte rett til å medvirke i hele prosessen når de er i kontakt med helsestasjon eller skolehelsetjenesten. Dette inkluderer samtaler, vurderinger, konsultasjoner og utforming av tiltak. Tjenesten har plikt til å tilrettelegge for medvirkning på en måte som er tilpasset den enkeltes alder, modenhet og kommunikasjonsform. For de yngste barna må tjenesten være særlig oppmerksom på hvordan de uttrykker seg, slik at deres perspektiver blir ivaretatt. Medvirkning skal bidra til at tiltakene som settes inn er treffsikre, meningsfulle og oppleves som nyttige for den det gjelder.