Evaluering er en viktig del av samhandling på individnivå. Når tiltak er satt i gang for å støtte et barn eller ungdom, skal det alltid følges opp og vurderes om tiltakene har ønsket effekt. Evaluering handler om å sikre at innsatsen er relevant, treffsikker og tilpasset barnets behov – og at justeringer gjøres når det er nødvendig. Evaluering ligger integrert i handlingsveilederen
Hva innebærer evaluering på individnivå?
- Vurdering av tiltak: Har tiltakene hatt ønsket effekt? Har barnets situasjon endret seg?
- Medvirkning: Barn og foresatte skal få si sin mening om hvordan tiltakene har fungert.
- Tverrfaglig oppfølging: Ved samarbeid mellom flere tjenester skal evalueringen skje i fellesskap.
- Dokumentasjon: Evalueringen skal dokumenteres, enten i møtereferat, IOP, individuell plan eller annen relevant journalføring.
- Justering av innsats: Basert på evalueringen skal tiltak videreføres, avsluttes eller endres.
Når skal evaluering skje?
- Ved overgang til nytt nivå i handlingsveilederen
- Ved avslutning av et tiltak
- Ved faste oppfølgingspunkter (eksempelvis i ansvarsgruppemøter)
- Når barnets situasjon endrer seg