Tilbake

Evaluering

Evaluering er en viktig del av samhandling på individnivå. Når tiltak er satt i gang for å støtte et barn eller ungdom, skal det alltid følges opp og vurderes om tiltakene har ønsket effekt. Evaluering handler om å sikre at innsatsen er relevant, treffsikker og tilpasset barnets behov – og at justeringer gjøres når det er nødvendig. Evaluering ligger integrert i handlingsveilederen

Hva innebærer evaluering på individnivå?

  • Vurdering av tiltak: Har tiltakene hatt ønsket effekt? Har barnets situasjon endret seg?
  • Medvirkning: Barn og foresatte skal få si sin mening om hvordan tiltakene har fungert.
  • Tverrfaglig oppfølging: Ved samarbeid mellom flere tjenester skal evalueringen skje i fellesskap.
  • Dokumentasjon: Evalueringen skal dokumenteres, enten i møtereferat, IOP, individuell plan eller annen relevant journalføring.
  • Justering av innsats: Basert på evalueringen skal tiltak videreføres, avsluttes eller endres.

Når skal evaluering skje?

  • Ved overgang til nytt nivå i handlingsveilederen
  • Ved avslutning av et tiltak
  • Ved faste oppfølgingspunkter (eksempelvis i ansvarsgruppemøter)
  • Når barnets situasjon endrer seg